The Division Wartung: PTS-Phase 2 wird eingeläutet (Update: Patchnotes und Änderungen)

Update

Wartung

Wenn morgen Vormittag um 9:30 Uhr deutscher Zeit die Server von Tom Clancy’s The Division heruntergefahren werden, beginnen gleich zwei Wartungsphasen. Zum einen die allwöchentlichen Arbeiten an der Live-Umgebung, die übrigens keine Bugfixes spendiert bekommt, zum anderen wird am PTS geschraubt, dessen zweite Phase eingeläutet wird. Doch welche Änderungen kommen für den Test-Server?

Dass die Live-Server von The Division derzeit wenig Liebe abbekommen, dürfte niemanden verwundern. Schließlich steckt Massive aktuell alle Energie in das Qualitäts-Update 1.6.1, das unter anderem die lang erwarteten Loadouts mit sich bringt und noch im Mai erscheinen wird. Daher schalten die Schweden einen Gang hoch und starten die zweite Phase des PTS.

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Dabei wird es wieder einige Anpassungen im Vergleich zu Phase 1 geben. Leider hält man das Changelog derzeit noch unter Verschluss. Details zu den Änderungen erwarten wir jedoch spätestens morgen früh, wenn das Update eingespielt wird. Dann werden wir diesen Artikel entsprechend aktualisieren.

Update, 27. April 2017

Wie versprochen lieferten die Entwickler die Patchnotes samt der Erklärung einiger Änderungen nach, auf die wir nachfolgend natürlich eingehen möchten.

Änderungen für PTS 2

Hüftfeuer ist noch immer ein heiß diskutiertes Thema; vor allem wieder seit dem Release von Letztes Gefecht. Auch wenn eine probate Lösung erst für ein späteres Update in Aussicht gestellt wird, möchte Massive dennoch kurzfristig die Situation entschärfen. So wird das Auto-Aim komplett deaktiviert, sobald man mit einem Controller aus der Hüfte feuert.

Auf dem PTS 1 tauchte eine neue Waffe auf, das M249 SAW Maschinengewehr. Die Arbeiten an der Waffe sind noch nicht abgeschlossen. Es ist geplant, sie mit einem späteren Update zu veröffentlichen. Daher wurde sie von PTS 2 entfernt.

Der geänderte Behände-Holster hat für jede Menge Feedback und Diskussionen gesorgt. Die Schweden stimmen an dieser Stelle der Community zu. Die Änderungen, die Heilung auf Zeit auszulegen und diese dann auch noch in Deckung verbringen zu müssen, sind zu drastisch. Daher hat man sich dazu entschieden, die Heilung über Zeit zu belassen, jedoch muss man nicht mehr in einer Ecke kauern und auf die Heilung warten, sondern kann sich direkt wieder bewegen. Das Behände-Holster heilt damit also 2% der Gesundheit pro Meter über eine Zeit von 4 Sekunden, egal ob man sich während dieses Zeitraums in Deckung befindet oder nicht.

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Außerdem sollte die Suchermine mit Luftdetonation eine Überarbeitung erhalten. Für PTS 1 wurde angekündigt, dass man 20% des Explosionsschadens in Feuerschaden über Zeit umwandeln werde. Allerdings war diese Änderung gar nicht in PTS 1 enthalten. Stattdessen wurde nur der Wanken-Effekt entfernt und der Feuereffekt wurde zu einem echten Statuseffekt, der mit einem Erste-Hilfe-Set entfernt werden kann. Nachdem Massive vergangene Woche erstes Feedback sammeln konnte, wollen es die Jungs erst mal dabei belassen und die ursprüngliche Verschiebung des Schadens vorerst nicht mehr umsetzen.

Patchnotes

Hip-fire has been and still is a very important and consistent discussion since the release of Last Stand. While we want to look at hip-fire as a whole for future updates, for the time being we want to address the most pressing matter that has been reported by the community: hip-fire aim assist when using a controller.

  • Aim assist will no longer be activated when players hip-fire with a controller.

A new weapon was found on the PTS, the LMG M249 SAW. This weapon is still a work in progress and scheduled to be released in a future update.

  • Removed the M249 SAW from the pre-made character on the PTS.

The changes to Nimble with this PTS have generated a lot of feedback and discussions and we find ourselves agreeing with players mentioning that the combination of the heal over time and the restriction forcing players to stay in cover has proven too strong. We have decided to remove the “stay in cover” condition and let the heal over time run its course whether the player stays in cover or not.

  • Nimble: the requirement to stay in cover to receive the heal has been removed. Nimble will now heal 2% per meter over the course of 4 seconds, whether the player stays in cover or not.

Finally, while we announced our intention to change the damage of Airburst seeker mine and move some of it from burst to fire, we actually didn’t implement this change in the first iteration of the PTS contrary to what was mistakenly written in the Patch Notes. We had however indeed removed the stagger and also modified the fire effect to become a real fire status effect that can be cleansed by the player. Looking at the feedback and our own experience on the PTS, we believe that these changes might actually be enough to bring airburst in check without penalizing players who invest in Skill Power too much. We will keep monitoring the situation but right now we are not considering changing Airburst any further.

  • Airburst Seeker Mine damage was NOT changed in PTS 1 and will remain unchanged for Update 1.6.1. Stagger effect was however indeed removed.
  • Fire effect has been reworked into a real status effect that can be cleansed using MedKits. (this change was already implemented in PTS 1)

Bug fixes

  • Fixed a bug where Grenade types would change position randomly on the Grenade Wheel.
  • Fixed a bug where items couldn’t be marked as Junk in the Stash menu.
  • Fixed a bug where the Pakhan talent would only work on NPCs and not on players.
  • Fixed a bug that could create a delay when trying to deconstruct an item that is part of a Loadout from the stash.
  • Fixed a bug where the Appearance Vendor menu couldn’t be closed when it was empty.
  • Fixed a bug when acquiring new vanity items where the amount of new items would also show on the pouch tab.
  • Fixed a bug when comparing items from a Vendor menu where the stats displayed for the equipped item could be incorrect.
  • Fixed several instances of missing sounds in the Loadout interface.
  • Fixed several instances of various buttons working inconsistently in the Loadout interface.
  • Fixed several instances of Mobile Cover becoming invisible to the player.
  • Fixed a bug where players would not be healed by First Aid if they are damaged while in the radius of the skill.
  • Fixed a bug where the slowing effect of bleed would apply multiple times on a character using a ballistic shield.
  • Fixed a bug in Survival where a group of two would be disbanded if one member would be disconnected and reconnect immediately.
  • Fixed a bug where players joining a session in progress would not see any player information on the matchmaking screen.
  • Fixed a bug where NPCs at the landmark The Boiler would not respawn after the contamination event ends.
  • Fixed a bug where the reward pop up would not always appear when clearing a landmark.
  • [PC] Fixed a bug where players would not receive a Loadout warning when dismantling an item using the drag and drop method.
  • [PC] Fixed a bug where players would not receive any feedback when trying to switch to a Loadout that has insufficient backpack capacity when using keybindings.
QUELLE