The Division PTS4 ist live: Änderungen an Letztes Gefecht, SMGs, Time to Kill & vollständige Patchnotes

PTS

Etwas überraschend läuteten die Entwickler von Tom Clancy’s The Division nach nur fünf Tagen die nunmehr schon vierte Phase des PTS für Update 1.6 und den Letztes-Gefecht-DLC ein. Ab etwa 18:30 Uhr deutscher Zeit kann das neue Update, welches zudem die letzte Test-Phase vor dem Release darstellt, gespielt werden. In gewohnter Manier stellen wir euch die wichtigsten Änderungen gegenüber der letzten Phase vor. Freunde von Maschinenpistolen dürfen sich freuen!

Die vierte und voraussichtlich letzte PTS-Phase bringt zwar erneut einige Änderungen mit sich, diese fallen im Vergleich zu den vorherigen Iterationen deutlich spärlicher aus. Dafür dürfen wir uns über jede Menge Bugfixes freuen. Wichtig: Auch wenn es sich um die letzte Testphase handeln mag, heißt es nicht, dass PTS4 mit Update 1.6 und dem Letztes-Gefecht-DLC gleichzusetzen ist. Nach wie vor gilt es das Release – wofür es noch keinen Termin gibt – respektive die finalen Patchnotes abzuwarten.

Letztes-Gefecht-Modus

Die meisten Änderungen erwartet der neue PvP-Spielmodus. Nachdem die Normalisierung bereits mit PTS3 einen neuen Ansatz verfolgte, versucht man mit PTS4 erneut eine neue Variante und maximiert einfach alle Werte von Ausrüstung und Waffen. Das bedeutet, dass der gesamte Charakter für die Dauer der Partie auf die maximalen Werte der 256er Gear Scores heraufgesetzt wird. Das bietet Spielern die Möglichkeit mit Wunsch-Sets anzutreten, ohne wirklich gute Teile besitzen zu müssen. Ob sich diese Variante der Normalisierung bis zur Release-Version durchsetzen wird, bleibt abzuwarten.

Die in der Heimatbasis aufstellbaren Geschütze verursachen nun 40% mehr Schaden, halten dafür aber 25% weniger aus. Auf diese Weise soll es auch weniger taktisch spielenden Angreifern sowie Solo-Spielern in der Verteidigung möglich sein, Stellungen einzunehmen bzw. zu verteidigen. Am Impuls der Heimatbasis wurden keine Änderungen vorgenommen.

Mit PTS3 wurde das „Join on the Fly“-Feature aus dem Spiel entfernt, was es ermöglichte, einer laufenden Partie beizutreten, da es sich für viele Delta-Fehler verantwortlich zeigte. Die Probleme wurden nun behoben, sodass es ab sofort wieder verfügbar ist. Auch sollten Gruppen nach Ende einer Partie nicht mehr auseinander gerissen werden. Die Gnaden-Regel wird nun erst ab 10 Minuten Spielzeit aktiv, nicht mehr nach 8 Minuten.

In den vergangenen Test-Phasen stellte die Berechnung der erspielten Punkte nach Ablauf der Partie mehr oder weniger einen Prototypen dar. Nachdem nun viele Daten gesammelt wurden, tritt eine neue Formel zur Berechnung der Punkte an dessen Stelle. Gewinnt das eigene Team, erhält man immer einen Gewinner-Behälter, egal wie hoch die eigenen Punkte ausfallen. Hinzu kommen versiegelte Behälter bei 3.000, 6.000 und 15.000 Punkten.

Kampf & Waffen

Im Gegensatz zu PTS2 waren die Kämpfe auf PTS3 schon wieder zu schnell vorbei, sodass Skills kaum zum Einsatz kamen. Daher wird der Schadensmultiplikator für das PvP erneut ein wenig gesenkt (von 0.46 auf 0.42). Diese Änderung betrifft sowohl den Letztes-Gefecht-Modus als auch die normale Dark Zone.

Der Historian, die mit PTS3 völlig unbrauchbar wurde, gibt man ihren Grundschaden zurück. Das bedeutet, dass sich nun sowohl Kopfschüsse als auch die kritische Trefferchance wieder auf den Schaden auswirken. Der Explosivschaden, der von ihrem einzigartigen Talent kommt, wird zudem auf 700% des Schusswaffen-Wertes angehoben.

Größte Überraschung ist jedoch das Comeback der SMGs, oder vielmehr der kritischen Trefferchance als Bonus für diese Waffengattung. Alte Maschinenpistolen, die noch aus den Zeiten von vor Update 1.4 stammen, besitzen noch immer den ursprünglichen Bonus und sollten eigentlich aus dem Spiel entfernt werden, um beim Einsatz im Letztes-Gefecht-Modus nicht für ein Ungleichgewicht zu sorgen. Dabei stellte Massive fest, dass der Bonus wohl doch nie so verkehrt war und zur großen Beliebtheit beitrug. Welch Überraschung! Daher möchte man dem Bonus zum Comeback verhelfen, entfernt den kritischen Trefferschaden und ersetzt ihn wieder mit der kritischen Trefferchance. Das Maximum wird bei etwa 22% liegen.


Vollständige Patchnotes

Last Stand

Normalization

With PTS4, normalization will roll the max stat for all gear bonuses, gear mods, performance mods and weapons mods – in addition to the previous max rolls for major stats, weapon damage and weapon attributes – which means that your entire character will be scaled to a fully min-maxed 256 build. Your goal when putting together a build for Last Stand should now be completely focused around creating a build that suits your playstyle, instead of only trying to find a build where the stats are rolled fully to your advantage.

  • Normalization now rolls the max Gear Score 256 stat for
    • Your Gear major/minor bonuses
    • Gear Mods
    • Performance Mods
    • Weapon Mods
    • Major stats
    • Weapon damage
    • Weapon attributes

Fortifications

We have always wanted fortifications to help a solo player defend a tactical location, especially if the attacking team was not approaching tactically. With the previous tuning players were able to tank and heal against the turrets but the actual Time to Kill for the turret was fairly long. We are making the turrets more lethal if attackers are not playing smart, which should also help solo defenders hold down their home tactical location. The Pulse fortifications have not been changed.

  • The damage of the turret fortifications has increased by 40%. The health of the turret fortifications has decreased by 25%.

Join on the Fly

The issues we had with joining a Last Stand match already in progress during PTS2 have been resolved, and you are once again able to join on the fly. Also, players who joined as a group should no longer randomly be split up at the end of a match.

  • You can now join a Last Stand match already in progress again.

Mercy Rule

We continue to tweak the Mercy Rule and we will continue to adjust it as we gather more data. For now, we want to try to keep it more aggressive and see what players think. We would love to hear your feedback on this aspect.

  • Mercy Rule now activates at 10 minutes instead of eight.

Personal Score

Up until now, the scores used to calculate rewards at the end of the match were placeholders until we had more data on what kind of scores we could expect during a match. With PTS4, the score thresholds for Last Stand rewards have been increased. If your team wins the match, you will always get a win cache, no matter your personal score.

  • The Last Stand score thresholds are now 3000 for 1 cache, 6000 for 2 caches and 15 000 for three caches.

Game changes

Combat

Time to Kill was too fast during PTS3 and didn’t give enough time to work skills into encounters, so we’re lowering the PvP damage multiplier in PTS4. This change is subtle and should not dramatically affect the current pace of PvP. Additionally, with the updated normalization discussed above, players are going to be more lethal in general, which means we need to pull back the Time to Kill slightly.

  • The PvP damage multiplier has been lowered from 0.46 to 0.42. This change applies to both Last Stand and the Dark Zone.

Weapons

Historian
The Historian has been given back its base damage, which means that headshots and critical hit chance will once again have an effect on its performance. As noted during PTS3, the idea is to have a weapon that scales very well with Firearms, so we have given its explosive damage a further boost.

  • The explosive damage will now equal 700% of the user’s Firearms.

SMGs
During the testing of normalization in Last Stand, we had the opportunity to observe legacy SMGs that still had Critical Hit Chance on them in action. While we had initially planned to remove those weapons from the game, we realized that they were in a good place and that people really liked playing with them. Because of this, we decided to give back Critical Hit Chance to all SMGs instead.

  • SMGs have been given back their Critical Hit Chance, with a maximum roll of around 22%.

Bug fixes

  • Fixed a bug in Last Stand where the player’s Last Stand rank was not displayed correctly.
  • Fixed a bug in Last Stand where the player would not receive credit for reviving teammates using Support Station.
  • Fixed bugs in Last Stand where the scoreboard would not display correctly.
  • Fixed a bug where players would be stuck at a vendor if the group leader canceled matchmaking for Last Stand.
  • Fixed a bug in Last Stand where kill notifications while the Points for Kills perk was active did not display correctly for the opposing team.
  • Fixed a bug in Last Stand where the player would spawn in the Dark Zone next time they log in after using Alt-F4 to quit the game.
  • Players can no longer open caches when in a Last Stand match.
  • Fixed a bug with Mobile Cover where talents Adept, Competent and Capable would stay active until either the cover was destroyed or the player changed cover.
  • Fixed a bug where sometimes the player would lose input functionality after closing the stash.
  • Fixed a bug where backpack skins did not display properly on the NinjaBike messenger bag on female characters.
  • Fixed a bug where your Turret and Seeker Mines would attack your own Support Station when Rogue.
  • Fixed an issue with the Distracted talent where it would always be active when shooting at an enemy’s body even if no status effects were active.
  • Fixed a bug where Banshee’s Shadow 4-piece bonus would stop working after changing phases.
  • Fixed a vendor bug where the player was unable to use the mouse to select the item they wanted to buy.
  • Fixed a bug where the LMB pants awarded from Legendary missions looked different on female character models.
  • Fixed a bug where the Defibrillator’s heal over time would not be renewed on multiple uses of the skill.
  • Fixed a bug where Seeker Mines with the Airburst mod would stay active even after being hit by an EMP effect.
  • Fixed a bug where a Favorited item could be accidentally marked as junk.
  • Fixed a bug where the Premium vendor would lose functionality if all items were bought.
  • Fixed a bug where the Signature skill cooldown would not update on the party’s UI if used outside of party range.
  • Fixed a bug where Dark Zone leaderboards would not display.
  • Fixed a bug with the Chromatic aberration graphical setting.
QUELLE

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